בית חב"ד גוש קטיף ניצן

ניצן. ת.ד. 10

א-ה 10.00-13.00

תמיד זמינים עבורכם גם בטלפון

לנהוג נכון

לא כל אחד שזה עתה עבר את המבחן המעשי בנהיגה הופך באופן אוטומטי לנהג מן המניין. אמנם ברשותו מצויה תעודה כי הוא כשיר לנהוג, אולם בתואר נהג הוא יוכל להתהדר רק עם הצטברות ניסיונו.

 לחצו כאן לכל שאלה בנושא חינוך זוגיות ומשפחה

לא כל אחד שזה עתה עבר את המבחן המעשי בנהיגה הופך באופן אוטומטי לנהג מן המניין. אמנם ברשותו מצויה תעודה כי הוא כשיר לנהוג, אולם בתואר נהג הוא יוכל להתהדר רק עם הצטברות ניסיונו ושנות אחיזתו בהגה  יבואו לידי ביטוי כל כישוריו אשר יחברו אל ניסיונו בנהיגה.

יש מקרים לא מעטים בהם נוטים בני אדם לפתח ציפיות האחד מהשני כבר בראשית הדרך. הם משוכנעים כי עצם המוכנות להגעה אל שלב הנישואין מביא בכנפיו את בשורת כשירותו של בן הזוג לכל מהלך כבר סמכא מן המניין. רף הציפיות הגבוה מוביל לעיתים אל עבר מחוזות גדושי אכזבות ומרמור ההולך וגובר עד אשר כל תהליך התבססות התא המשפחתי הצעיר ועתידו לוטים בערפל שאין איש היודע להצביע על מועד התפוגגותו. כל זאת יכול להיחשב כמקרה הקל יחסית לעומת אדם שזה עתה נישא ובכל מקרה הוא היודע ואין בלתו מודע ומתמצא בהוויות העולם. להכול יש לו פתרונות. לכל אמירה יש לו מענה, טרם נולד האירוע בו הוא אינו האמרגן הראשון במעלה. בימיה הראשונים של הזוגיות, האישה הטריה קורנת מאושר, היא נישאה למר עולם, כל רז אינו נסתר מבינתו ומה תאמר אם לא הן על כל הגיגיו . . . אלא שמאוד מהר היא קולטת כי ישנם סדקים ההולכים ומתרחבים בקצב מדאיג וככל שהם גדלים, כך הולכת ומתבצרת לה עמדתו הידענית של הבעל הנערץ מיום האתמול. כל עוד מפעמת לה האמונה או שרידיה תימשך כביכול מעל לפני השטח האידיליה. אולם די לה לטעות אחת יותר מידי והמיתר האחרון יפקע בקול צורם.

לרוב התנהגויות אלה מקורן בשחר ילדותו של בן הזוג, מקום בו לא טיפחו נכון את כלי הכלת הזולת ולעומת זאת המיקוד היה דווקא בהעצמת כישורים שאינם בנויים על הפן החברתי. שימת הלב ניתנה רק על בינה וחכמה, הברקות שהביכו את הזולת. אמירות חריפות ונהנתנות יתר. לעיתים אף שילוב של אמירות המגיעות מתוך רצון כן של הורים להגביה את ילדיהם תוך הנמכת יתר בני המשפחה המורחבת. דיבורים על ייחודיותם של ילדיהם על כל יתר בני אותו שבט. כל אלה חוברים יחדיו ליצירת מעגל חשיבה סגור המביא לידי התוצאות ההרסניות של תחושת מיוחדות ואי שייכות כלל לכל עניין שבשוויון ולמעשה לתחושת עליונות מתנשאת אשר אינה מכירה במצבי כישלון או חוסר ידע.

מענה רך ישיב חמה, דבר נכון אולם יהיה גם צורך מתמיד בהכנסת הפן הרגשי בנוסף לשליטה המוחלטת על פרץ הרגשות הגואה של בן או בת הזוג. אמירות רבות המגובות בהררי רגשנות יתר אינם משיגות את מטרתן ואפילו מגבירות את ההתנהגות הבלתי ראויה. יש איפה צורך במיזוג נכון של שכל ורגש כאחד. הכוונה נכונה ומודרגת והבאה לידי הבנה כי ישנו כאן צד החש כי אין לו שותפות אמת וכי אין כאן כל תחושת עשייה אמיתית של שני מרכיבי התא המרכזיים. בד בבד יש צורך בהכנסה נכונה של הרגש אל תוך התובנה, רגש אשר ישודר מתוך רכות כנה, רכות עם גבולות ברורים. חלילה, לא רכות של התרפסות ואיבוד הכבוד העצמי, אלא העברת שדר של הערכה לכל הפן החיובי הקיים בבן הזוג, דבר אשר יהפוך אותו לכלי בשל לביצוע מהלכי שינוי, קידום וביסוס הצד הטוב והיפה שבו.

לעיתים, דווקא מתוך מצב שהיה נראה כהרס מוחלט צומחת ועולה לה זוגיות נפלאה ומחושלת.

 

 


יצחק ריבקין

הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך.

  יש לכם שאלה אלי? לחצו כאן

 

 

עוד מהמגזין

מערכת האתר

יכול לעניין אותך גם

השאירו תגובה