בית חב"ד גוש קטיף ניצן

ניצן. ת.ד. 10

א-ה 10.00-13.00

תמיד זמינים עבורכם גם בטלפון

הרמוניה

כשמזהים תהליך עשייה הנראה ככפייתי המונע ממניעים עלומים שווה לבדוק את תנאי השטח

יש בני אדם הממהרים להגיב ללא שהשקיעו מנת חשיבה בסיסית ובעוד תגובתם על דל שפתותיהם הם כבר מבחינים על פי המשוב כי בטעות יסודה, אולם במקרים רבים הטעות כה גדולה עד שאין אפשרות מיידית לתקן את המעוות. כלי החשיבה וכלי הרגש כשהם חוברים יחדיו לעשייה איכותית הרי שהתוצר לעולם יהיה חיובי משום ששני המרכיבים יחדיו יוצרים את מנוע התגובה השקול במידה ובמשורה. ריבוי מלל אינו מעיד בהכרח על שקלול נכון של מצב סביבתי, מלל לעיתים מגיע כדי לחפות על חסכים בלתי פתירים אשר נצברו לאורך תקופות ארוכות ושלא ניתן להן מענה הולם בזמן הנכון. יש ותהליך ההשבה הבלתי מחושבת נובע מתוך רצון מתמיד להגן על תוכן רך ופגיע. לעיתים יהיו כאלה אשר יחצינו אמירות בעלות אופי תוקפני המגיע למעשה מתוך חולשה פנימית. עוצמתו של מסר הינה זו המגיעה מתוך נקודת איזון מלא בין השכל לרגש, נקודה זו הינה בית היוצר הטוב ביותר לתוצאות ברוכות ארוכות טווח. כוחן של מילים רב מאוד, הן יכולות לבנות בדיוק כפי שהן יכולות להרוס לחבר או להפריד. הכול על קצה הלשון וכוחה של ההרמוניה המושלמת.

רבים הם הנושאים על גבם – על פי תפיסת עולמם – צלקות המניעות אותם אל עבר מטרות בלתי כתובות אולם ברורות לחלוטין לרובד התת מודע שלהם, הם מגיעים שוב ושוב אל אותה נקודה ללא שהם מבינים מדוע, הם חשים תחושת שליחות בלתי נלאית וברצונם ולרוב שלא ברצונם הם מכבירים פוגענות מילולית כלפי הזולת ויהיו אף מקרים בהם תופיע אף חוסר אמפטיה מוחלטת לכאב של השני דבר התורם לא במעט לחברה לתייג אותם כבלתי רצויים לחלוטין. כחלק של תהליכי מגננה הם פוצחים במתקפת מצבי רוח הפכפכים המכוונים את כולם אל המחשבה כי מדובר כאן בתהליך דכאוני ובחסות מעטה סוחף רחמים זה הם ממשיכים להיות שרויים בעולמם הפנימי הצודק מתמיד ולתמיד. לכאורה נראה מצבם כבלתי פתיר לתמיד, אולם מסתבר כי ככל שסביבתם תהיה סובלנית מחד ומשדרת מסר של איזון נכון ורגיש בין עשייתם ובין שאיפת החברה מהם, מסר אשר יכלול בתוכו את ההכוונה לכך שיש להם למרות כל מטענם החורג ועשייתם הבלתי חיובית עדיין נקודות אור, נקודות שעל ידי עשייה מכוונת עשויות להפוך בהמשך לאלומות אור, דבר זה יסייע בידם להפוך לכלי קיבול ולעליה שקולה ומתונה על דרך הישר. ככל שהם יפנימו כי ישנה גם דרך אחרת וכל סביבתם מגיבה אליהם בתבונה ולאו דווקא בכלי הרגש זו תהיה נקודת המפגש הראויה בין השכל והרגש של החברה הסובבת אותם ובין השכל והרגש שלהם אשר יתחיל בתהליך התעוררות מודרג להשתקם ולהתקדם אל עבר נקודת מפגש של שוויון בינם ובין זולתם.

לכל ההישגים הללו ניתן להגיע על ידי שיחות מכוונות תוך נתינת מקום של כבוד וללא שדר של צפיות יתר, אלא של העברת מסר אמוני מקדם. כך ניתן יהיה לשבור את המעגליות הבלתי פוסקת של עשייה בלתי שקולה ולהגיע בשלום אל מרחבי ההרמוניה החשיבתית בגיבוי מושלם של עולם הרגש וללא כל תחושת קיפוח של אף אחד מהצדדים.

תמיד בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה, כשמזהים תהליך עשייה הנראה ככפייתי המונע ממניעים עלומים שווה לבדוק את תנאי השטח עוד בטרם נצא אל המערכה הראשונה, כך נחסוך לעצמנו דמים מרובים תרתי משמע.

 


יצחק ריבקין

הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך.

  יש לכם שאלה אלי? לחצו כאן

 

 

עוד מהמגזין

מערכת האתר

יכול לעניין אותך גם

השאירו תגובה