בית חב"ד גוש קטיף ניצן

ניצן. ת.ד. 10

א-ה 10.00-13.00

תמיד זמינים עבורכם גם בטלפון

עובדה בלתי ניתנת להכחשה

לאחרונה הבאת לתשומת לבי מכתב שנשלח אליך על ידי ה.ב.ג., סטודנט באוניברסיטת קולגייט, האמילטון, ניו יורק. במכתב זה הכותב מתיימר להיות אדם שחושב בצורה מדעית אמיתית ואינו מאמין בדברים על-טבעיים..

ב"ה כ"ה אייר, תשי"ב
ברוקלין, נ.י.

הרב ש. [שלמה] קרליבך
305 W. 79th Street
ניו יורק, נ.י.
שלום וברכה:

לאחרונה הבאת לתשומת לבי מכתב שנשלח אליך על ידי ה.ב.ג., סטודנט באוניברסיטת קולגייט, האמילטון, ניו יורק. במכתב זה הכותב מתיימר להיות אדם שחושב בצורה מדעית אמיתית ואינו מאמין בדברים על-טבעיים; הוא גם טוען בתוקף ש'נראה שכל העובדות הן בסתירה לקיומו של אלוקים', וטוען שהוא 'יהודי ליברלי', וכו' וכו'.

מכיוון שאינני מכיר את הרקע של אותו סטודנט, ואף לא את התחום המדעי שבו הוא מתמחה, אינני יכול לעסוק בנושא באופן מפורט, ובייחוד במסגרת של מכתב.

עם זאת, ישנן כמה הערות כלליות שאני יכול להעיר, אשר הסטודנט הנ"ל כנראה לא שם לב אליהן, ואשר הוא היה עושה טוב אילו התבונן בהן בתשומת לב:

(1) המדע אינו בא עם מסקנות ואמונות מוכרעות מראש ועם הרעיון של יישוב והתאמת העובדות לאמונות הללו. ההיפך הוא הנכון, המדע מטפל בעובדות ורק אז הוא מגבש דעות ומסקנות. לגשת לנושא כאשר דעתו של האדם מוחלטת מראש, זאת לא חשיבה מדעית אמיתית אלא סתירה לה.

(2) המדע דורש ששום מסקנה לא תהיה ברת-תוקף לפני שייערך לימוד ומחקר מקיף על הנושא. לפיכך, השאלה עולה מאליה: כמה זמן ומאמץ הקדיש הכותב הנ"ל ללימוד הדת על מנת להצדיק את המסקנות שלו על הנושא?

(3) כל מאורע או תופעה שמעידים עליהם עדים נחשבים לעובדה, בייחוד כאשר העדות היא זהה ומגיעה מאת עדים בעלי אינטרסים שונים, חינוך שונה, רקע חברתי שונה, גיל שונה וכו'. כאשר ישנה עדות כזאת, היא מתקבלת בתור עובדה בלתי ניתנת להכחשה אפילו אם היא לא תואמת לתיאוריה מדעית. זהו הנוהג המקובל במדע אפילו כאשר ישנם כמה עדים מהימנים, ובוודאי כשיש עשרות, מאות ואלפי עדים.

ההתגלות האלוקית על הר סיני היתה עובדה שהעידו עליה מליוני אנשים, שכולם דיווחו עליה במדויק עד הפרט הכי קטנטן, משום שכל עם ישראל ניצב ליד הר סיני והיה עד לכך. אנחנו יודעים שזוהי אמת, משום שמיליוני יהודים בימינו מקבלים אותה ככזאת, והם קיבלו אותה ככזאת מההורים שלהם, ואותם מיליונים, כל אחד בתורו, קיבלו את העדות מהדור הקודם, וכן הלאה, בשרשרת בלתי פוסקת של עדות שהועברה ממיליוני אנשים אל מיליוני אנשים, דור אחר דור, עד למיליוני העדים הראשונים שראו את המאורע במו-עיניהם. בקרב אותם עדים ראשונים היו רבים שלמדו את יסודות המדע באותם ימים (כלומר, המצרים), שהרבה הישגים שלהם עדיין קשים מדי להבנה בימינו; היו בקרבם פילוסופים וחושבים, וכן אנשים בורים ובלתי מחונכים, נשים וילדים מכל הגילאים. ובכל זאת, כולם דיווחו על המאורע ועל התופעה הקשורה בו מבלי שתהיה סתירה בין אדם לחברו.

עובדה כזאת היא בוודאי בלתי ניתנת לערעור. אינני מאמין שישנה עובדה אחרת שיכולה להשתוות אליה מבחינת העדים והדייקנות.

להכחיש עובדה כזאת הוא בכלל לא דבר מדעי; זהו ההיפך הגמור מן המדע.

במאמר המוסגר, מצער מאוד ששוני בסיסי זה בין הדת היהודית והדתות של האחרים ידוע כל כך מעט, משום שהדת היהודית היא הדת היחידה שאיננה מבוססת על מייסד אחד או על מייסדים אחדים, אלא היא מבוססת על ההתגלות האלוקית שהעידו עליה כל האנשים, שמספרם היה כמה מיליונים.

זה עונה גם על קביעתו של מר ג' ש"קבלת התורה בתור האמת היחידה היא דבר מסוכן" מכיוון ש"המחברים שלה היו רק בני אדם… ובתור בני אדם הם לא היו יכולים להיות חסרי תקנה (שאינם יכולים לשגות)". יהודים מקבלים את התורה בדיוק משום שהיא ניתנה ע"י הקב"ה, ולא ע"י בני אדם, והיא ניתנה בנוכחותם של מיליוני בני אדם שראו זאת ושמעו זאת במו-עיניהם ובמו-אוזניהם. זוהי הסיבה לכך שהתורה היא האמת המוחלטת, משום שהקב"ה הוא מוחלט.

אני מצרף בזה עותק נוסף, אם תרצה להעביר זאת למי שמתכתב איתך.

בכל האיחולים הטובים,

בלבביות,

[חתימת יד קודשו של הרבי]

עוד מהמגזין

מערכת האתר

יכול לעניין אותך גם

השאירו תגובה